Lars Bokkers

‘Ik word opgeleid met het oog op de toekomst’

leraar-worden-christelijke-opleidingsschoolleraar-worden-christelijke-opleidingsschool

“Bij COS ben je niet zomaar een stagiair, maar iemand die zich ontwikkelt om een collega te worden.” Aan het woord is Lars Bokkers (20 jaar) uit Scherpenzeel. Hij is tweedejaarsstudent Lerarenopleiding voortgezet onderwijs Geschiedenis aan Driestar hogeschool en doet dat via het COS-traject. Hiervoor loopt hij stage op De Meerwaarde in Barneveld.

“Via een vriend ben ik hier terecht gekomen. Hij drukte mij een flyer in de hand van de Christelijke Opleidingsschool (COS). Het zei me niets, maar ik las dat je op een school wordt opgeleid tot fulltime collega naast dat je colleges volgt aan Driestar hogeschool. Dat stond me heel erg aan.

Ik was al eens eerder begonnen met een lerarenopleiding, maar daar was ik mee gestopt. Steeds na een stage was ik enthousiast, maar als ik dan weer begon aan een collegereeks, verloor ik mijn motivatie. Dankzij COS was dit probleem opgelost. Ik hoef nog maar een dag zelf colleges te volgen en kan drie dagen op mijn stageschool zijn.

Passie

Mijn middelbareschooltijd bracht ik door op het Rembrandtcollege. Ik liep mijn maatschappelijke stage op mijn eigen middelbare school en gaf les aan eersteklassers, terwijl ik zelf in klas 5 zat.

Na die stages dacht ik: ik ga het onderwijs in. Een van mijn geschiedenisdocenten vertelde met zoveel passie en plezier. Elke dag keek ik uit naar zijn lessen, omdat ik aan zijn lip hing. Ik wil graag dat mijn leerlingen ook zo op mijn lessen terugkijken. Dat ze denken: Die les was zo leuk en het was zo fijn bij die meneer in de les. Daar doe ik elke dag mijn best voor.

Wat mij uniek maakt als docent is dat ik het onderwijs niet voor het vak ben ingegaan maar voor de leerling. Het maakt me niet uit welk vak ik geef, ik wil voor de klas staan en met die kinderen bezig zijn. Ik wil geintjes met ze uithalen, een relatie met ze opbouwen… Dat vind ik het allerbelangrijkste in het onderwijs.

Tegelijkertijd vind ik het vak geschiedenis heel erg leuk. Het is echt een vak dat leerlingen wijzer kan maken.

COS

Met COS word je opgeleid tot collega op je stageschool. Ik heb een vaste begeleider op De Meerwaarde. Met hem ga ik regelmatig in gesprek over leertaken, mijn toetsen, mijn eigen lessen en hoe ik me ontwikkel op het gebied van professionele identiteit. 

Ook heb ik wekelijks een gesprek met mijn schoolopleider. Ik heb mezelf verplicht om elke week iets te hebben om aan haar te laten zien. Dan ze ziet dat ik me actief opstel en mijn best doe. Ik wil geen steken laten vallen, want het is en wordt mijn werk. Dat motiveert mij om me hard in te zetten.

De begeleiding is fijn. Je bent hier geen vervelende stagiair die twintig lessen moet geven, een beoordeling krijgt en dan weer weggaat. Ik word opgeleid met het oog op de toekomst. Met elkaar denken we na over vragen als: Hoe gaan we het haalbaar maken? Hoe kunnen we je het beste inzetten? Uiteindelijk heeft De Meerwaarde ook iets aan mij: over twee jaar hebben zij een volwaardig docent voor de klas staan die ze zelf hebben opgeleid. 

Ik zou iedereen aanraden om via het COS-traject docent te worden. Als je niet alleen student wilt zijn, maar je wilt bezig zijn met je loopbaan en raakt daar gemotiveerd van, dan is het ideaal voor jou.

Andere studenten 

Ik vind het fijn dat we een keer per maand een COS-middag hebben. Samen met studenten van andere COS-scholen in de regio en hun schoolopleiders bespreken we de theorie die aan bod komt tijdens de bijeenkomsten op Driestar hogeschool

We kijken hoe we deze theorie kunnen inzetten in de praktijk. Zo hadden we onlangs een college over het ui-model van Van Korthagen. Stap voor stap keken we wat onze invulling hieraan is. Zoiets helpt je om na te denken over de reden waarom je voor de klas staat.

Theorie en praktijk 

Op donderdag ben ik in Gouda voor de colleges van Driestar hogeschool. We hebben dan van drie tot half vijf het generieke programma, daarin worden veel theorieën behandeld, zoals de zes rollen van de docent of oudergesprekken. 

Van vijf tot tien uur hebben we dan het vakinhoudelijke deel. Dat zijn vaak drie lessen met allerlei verschillende vakken rondom geschiedenis. COS is meer praktijkgericht, de colleges op Driestar hogeschool zijn meer theoriegericht. Het heeft elkaar nodig.